Włącz wersję graficzną

Czcionka:

A+
A-

Kontrast:

JAK POMÓC DZIECKU POKONAĆ STRES PRZED EGZAMINEM

Sprawdź szybko

E-dziennik
Sprawdź oceny
zobacz
NA FALI
GAZETKA SZKOLNA
zobacz
Jadłospis
Menu jadalni
zobacz

JAK POMÓC DZIECKU POKONAĆ STRES PRZED EGZAMINEM

Zbliża się egzamin ósmoklasisty.  Lada moment uczniowie ostatniej klasy szkoły podstawowej zasiądą do pisania testów sprawdzających ich wiedzę i umiejętności. Będzie to trudny i pełen nerwów czas nie tylko dla dzieci, ale również dla ich rodziców. Pewien poziom stresu działa mobilizująco, jednak gdy odczuwane napięcie jest zbyt silne może wywołać „pustkę w głowie” i przyczynić się do osiągnięcia wyników poniżej możliwości.

 

Jak zatem pomóc dziecku oswoić stres i wesprzeć je przed zbliżającym się egzaminem?

  • Poświęć dziecku czas i uwagę. Rozmawiaj z nim i słuchaj uważnie. Nie wyrażaj swoich wątpliwości, co do jego powodzenia na egzaminie i nie strasz porażką. Motywuj i powtarzaj, że na pewno ze wszystkim sobie świetnie poradzi. Przypominaj o dotychczasowych sukcesach. Zapewnij, że niezależnie od uzyskanego wyniku może na ciebie liczyć.
  • Zadbaj o miłą atmosferę w domu. Staraj się nie okazywać swojego stresu, gdyż jest on bardzo zaraźliwy. O swoich niepokojach nie rozmawiaj z dzieckiem, tylko z partnerem lub znajomymi. Twój spokój i opanowanie będą dla niego nieocenionym wsparciem.
  • Opracuj z dzieckiem plan, uwzględniający czas na pracę i odpoczynek. Zadbaj o jego regularny i zdrowy sen. Przypominaj o przerwach podczas nauki. Spróbuj część z nich spędzić razem z dzieckiem, np. możecie wspólnie pójść na spacer lub do kina.
  • Odpuść lub ogranicz dziecku obowiązki domowe, żeby mogło skupić się na nauce. Nie zapominaj jednak o przerwach na odpoczynek i przyjemności.
  • Pamiętaj o odpowiedniej ilości ruchu. Ma on pozytywny wpływ na kondycję psychiczną i fizyczną twojego dziecka. Stymuluje pracę mózgu, wspomaga nastrój oraz stanowi skuteczny sposób na odreagowanie napięcia.
  • Naucz dziecko stosować proste techniki relaksacyjne (np. wizualizacje, oddychanie).
  • Zadbaj o zdrową i urozmaiconą dietę swojego dziecka. Odpowiedni sposób odżywiania (np. gorzka czekolada, orzechy, banany) oraz właściwa ilość płynów wspomagają pamięć i usprawniają zdolność koncentracji uwagi. Z kolei odwodnienie może powodować ból głowy i zmęczenie.
  • Podziel się swoim doświadczeniem. Cofnij się pamięcią do szkolnych lat i opowiedz o zdawanych przez siebie egzaminach. Nie bój się przyznać, że ty też odczuwałeś stres, popełniałeś błędy i nie zawsze dostawałeś dobre oceny. Pokaż dziecku przykładowe testy egzaminacyjne z poprzednich lat i podpowiedz na co powinno zwrócić uwagę podczas ich rozwiązywania.                                                                                                                                        

Pamiętaj! Bądź przyjacielem swojego dziecka. Słuchaj, nie oceniaj i okaż zrozumienie dla przeżywanych przez nie emocji. Trzymaj za nie kciuki i zapewnij, że wierzysz w jego sukces!

 

                                                                                                                                                                                                  Anna Trębińska                                               

                                                                                                                                                                                     

 

 

Kalendarz

Konkursy

Zachęcamy do wzięcia udziału w naszych konkursach!
Więcej informacji

Ankiety

Weź udział w jednej z ankiet szkolnych ! Twoja opinia jest bardzo ważna !
Więcej informacji

Klasy

Przejdź na stronę swojej klasy i bądź na bieżąco!

Więcej informacji
Dane kontaktowe

80-809 Gdańsk

ul. Rogalińska 17

+48 58 325 68 68

biuro@morskaszkola.pl

Bądź z nami